A BKV-ügy vádirata szerint Hagyó Miklós egykori főpolgármester-helyettes és társai százmilliós (és nem félmilliárdos) károkat okoztak a BKV-nak azzal, hogy feleslegesen költöttek marketingre.
Az ügyészség szerint ugyanis “szükségtelen a monopol helyzetben lévő közösségi közlekedés népszerűsítése.”
Félre ne értsenek, nem vagyunk hülyék, a címben feltett kérdésünk is pusztán költői volt. Hiszen egyrészt nagyon jól tudjuk, hogy Orbán csak a volt szocialista kormány emberei ellen indít koncepciós elszámoltatási pereket. Másrészt Orbán ügyészségével ellentétben mi tisztában vagyunk azzal, hogy a marketing nem bűncselekmény, ezt pedig több tény is alátámasztja a BKV-ügy kapcsán.
Hagyó-perben a vád tényként jelentette ki, hogy a marketing szerződések szükségtelenek voltak, holott erről nem kérdeztek meg marketing szakértőket. Egyébként a világ valamennyi nagyvárosában reklámozzák a közösségi közlekedést, így az is elég lett volna, ha az ügyészek kitekintenek a nagyvilágba.
Az ügyészség azt is tényként kezelte, hogy a BKV-nak “nincs versenytársa”. Holott ott vannak a MÁV és a Volán budapesti járatai is, de konkuránciának számít az annyira ellenzett belvárosi autós közlekedés is. Marketingre például azért is költött Hagyó alatt a BKV, hogy erre alternatívát kínáljon.
Ráadásul, ha az előző váriosvezetés alatt a 2007-2008-as időszakban bűncselekménynek számított a marketing, akkor vicces módon a rendőrség is bűnrészesnek számít. Ebben az időszakban ugyanis a BRFK is igényelt reklámajándékokat a BKV-tól.
Ahogy a fenti hírből is látszik, a BKK (és egyébként minden "monopol helyzetben lévő válallalat") jelenleg is költ marketingre.
Ezzel szemben Fidesz nem indított eljárást:
- 2012-ben a BKK ellen, amikor Hagyó egy csomó lufival, labdával, bögrével és egyéb közpénzből fizetett, BKK logós ajándéktárggyal állított be a tárgyalásra - bizonyítva, hogy a BKK a Fidesz vezetése alatt is költ marketingre. Sőt ugyanúgy költ rendezvényekre, utastájékoztatásra, jegy- és bérletkampányra, honlapfejlesztésre és népszerűsítő kiadványokra is.
- Továbbá a Fidesz nem indított eljárást a közműcégek ellen sem ez ügyben, holott az ügyészség logikája alapján ott is fölösleges lenne marketingre költeni. Sőt marketing és kommunikációs osztályokra sem lenne szükség.
- Sőt nem indítottak eljárást akkor sem, amikor 2014-ben a Szigeten a BIROSAG.HU sátornál a fiatalok BIROSAG.HU-s napszemüvegekkel, BIROSAG.HU-s pólóban feszítve népszerűsítették az OBH-t, a Kúriát és a törvényszékeket is magába foglaló honlapot. Azok után tehát, hogy vádiratban ítélik el a “monopolhelyzetben lévő” szolgáltatások marketing tevékenységét, még Handó Tünde bírósága is vígan költ marketingre.
- Így természetesen a félmilliárdos hirdetésvásárlásért sem fogják beperelni a BKK-t. Miért is tennék, hiszen már a saját embereik ülnek ott, őket természetesen nem szükséges lejáratni egy választási győzelem érdekében.
Az első fokú bírósági ítéletben egyébként a nokiás dobozt és a maffiavádat sem bizonyították Hagyóra, ahogy az is kiderült, hogy szükség volt a 4-es metróval kapcsolatos szerződésekre is.