Tarlós István főpolgármester a Magyar Nemzetnek adott interjúban a múlt héten kategorikusan közölte: nem hívják meg Demszky Gábort, Budapest korábbi főpolgármesterét a 4-es metró átadására.
Ennek három oka van Tarlós szerint. Először is a 4-es metró egy alapvetően elhibázott beruházás, amit ezen a nyomvonalon és ilyen formában nem lett volna szabad a fejlesztések legelejére sorolni. Hát igen, ez a klasszikus megközelítése a beruházásnak - mármint ezt az érvrendszert ellenzékben, majd 1998 és 2002 között kormányon is használta a jobboldal. Másodsorban Tarlós szerint Demszky főpolgármestersége idején nyolc éven át Orbán Viktor miniszterelnököt hibáztatta a 4-es metró építése körüli csúszásokért - akkor ez itt nyilván a személyes bosszú és a párthoz való szolid lojalitás kombinációja lehet Tarlós logikájában. És végül de nem utolsó sorban a metró szerződések az elmúlt három évben nagyon sok gondot okoztak Tarlósnak saját elmondása szerint. De ez legalább tiszta, itt nem kell kommentárt fűznünk a főpolgármester gondolataihoz.
Csak egy apróbb megjegyzéssel élnénk: ha az első Orbán-kormány nem lehetetleníti el az építkezést, akkor 12 évvel később (!!) nem szakad Tarlós nyakába az M4 problematikája, hiszen mondjuk már futnának a szerelvények jó néhány éve. De persze ne keressünk ebben logikát. Tarlós politikus, még ha nem is állt be a parlamenti mamelukok, illetve a mindenhez lelkesen tapsikoló NER-kegyeltek hosszú sorába. Nézzük azért meg tételesen, hogy mi is történt abban az átkos Demszky-érában a 4-es metró beruházás kapcsán.
Az 4-es metróval kapcsolatos Állam és a Főváros közti megállapodást az 1998-as választások előtt Demszky Gábor akkori főpolgármester szentesítette. A beruházásnak 2003-ban kellett volna elkészülnie, de az Orbán-kormány 1998-ban a Fővárossal fennálló szerződést megsértve megvonta az állami támogatást a beruházástól. Amikor pedig a Főváros egyedül is bele akart vágni, az állami hatóságok indokolatlanul lassan adták ki az engedélyeket. Mikor Hagyót Miklóst a Fővárosi Közgyűlés főpolgármester-helyettesnek választotta, addigra már számos, a 4-es metró beruházással kapcsolatos negatív cikk jelent meg a médiában, ezzel óriási nyomást helyezve a Főváros vezetésére.
Mégis a legtöbb 4-es metró projekthez kapcsolódó eredmény a 2006-tól a BKV szakmai felügyeletét is ellátó Hagyó tevékenységéhez fűződik. Az ő főpolgármester-helyettessége alatt indultak el az alagútépítő fúrópajzsok, ezen felül pedig egymilliárd eurónyi EU-s támogatást is szereztek a 4-es metróhoz.
Ezt követően 2008-ban két belső vizsgálat is kimondta, hogy az érintett időszak szerződéseivel (ide értve az AAM Zrt tanácsadói szerződéseit is) minden rendben van. Az erről szóló jelentést a Közgyűlés is elfogadta. Ennek ellenére a BRFK mégis büntetőeljárást indított az ügyben.
Akik tehát a 4-es metró megvalósulásán fáradoztak, most a vádlottak padján ülnek. Akik pedig hátráltatták a beruházást, majd inkriminálták a 4-es metró létrejöttét elősegítő szerződéseket, most azért büszkén vágnák át a szalagot. Még a választások előtt természetesen.